Ofte stilte spørsmål
Her finner du FAQ/OSS - Ofte stilte spørsmål
Hvordan kan jeg spore pakken min?
Når pakken er sendt fra vårt lager får du en bekreftelse fra oss på e-post. Du vil samtidig motta en SMS med sporingnummer fra transportøren du har valgt.
Du kan spore pakken på leverandørens nettside:
- PostNord: https://my.postnord.no/tracking/
- Posten: https://sporing.posten.no/sporing/?lang=no
- HeltHjem: https://helthjem.no/sporing/
- Porterbuddy: Porterbuddy sender deg SMS med lenke til en sporingsside der du kan følge leveringen.
Når kommer faktura fra Klarna?
Klarna faktura blir sendt til deg på e-post etter at pakken er sendt fra oss. Hvis du har valgt «Kjøp nå - betal senere» så mottar du faktura først 14 dager etter kjøpet. Du kan også se eller håndtere din faktura ved å logge inn på «Min Klarna» på https://www.klarna.com/no/. Hvis du har oppgitt feil e-postadresse eller ikke kan finne fakturaen din kan du ta kontakt med oss på kundeservice så hjelper vi deg videre.
Har du andre problemer med din faktura - vennligst ta kontakt med Klarna direkte: https://www.klarna.com/no/kundeservice.
Hvordan kan jeg få råd om produkter og medisinbruk?
Du kan få rådgiving via vår e-post. En ansatt (kundeservice eller farmasøyt) hos oss vil deretter ta kontakt med deg. Du kan også nå oss på telefon.
Hvorfor må jeg angi personnummeret mitt når jeg bestiller?
For å kjøpe legemidler på internett er det 18 års aldersgrense, derfor må du oppgi personnummer for å handle i et nettapotek. Dette er bare for å bekrefte at du er fylt 18 år når du kjøper legemidler hos oss. Vi vil ikke bruke opplysningene din for annet formål. All bruk av personopplysninger er underlagt norsk personvernlovgivning.
Har dere taushetsplikt?
Ifølge Helsepersonelloven har alle våre medarbeidere taushetsplikt. Hos Appoteket har vi høye krav til sikkerhet og vern om personopplysninger så du kan være trygg på at opplysninger vi har om deg ikke havner på feil sted.
Kan jeg kjøpe reseptpliktige legemidler hos dere?
For at du skal kunne bestille reseptvarer på nettsiden vår og få de tilsendt, trenger vi en løsning som gjør at vi kan laste ned dine elektroniske resepter på en sikker måte. En slik løsning har vi under utvikling og vi vil holde deg oppdatert fremover om når dette er klart. Det skal fortsatt være mulig å bestille reseptvarer ved å bestille i appen vår, møte opp på apoteket eller ved å ta kontakt med oss og reseptvarene leveres deretter rett hjem innen 24 timer (gjelder Oslo, Akershus og Buskerud).
Last ned appen her:
Vi gleder oss veldig til å kunne tilby bestilling av reseptvarer på appoteket.no!
Hvordan returnerer/reklamerer/angrer jeg mitt kjøp?
Du finner alt du trenger å vite om returprosessen, hvordan du går frem ved en reklamasjon, og dine muligheter for å angre et kjøp på vår dedikerte returside ved å følge denne lenken HER.
Kan jeg stoppe/endre min bestilling?
Du har muligheten til å kansellere bestillingen din, eller fjerne produkter fra ordren, så lenge den ikke er blitt pakket. For å gjøre dette, må du ta kontakt med kundeservice på telefon snarest mulig etter kjøp. Dersom bestillingen din allerede er forberedt for forsendelse, er det dessverre ikke mulig for oss å gjøre endringer eller stoppe utsendelsen. Imidlertid har du rett til å benytte deg av angreretten og returnere varen når du mottar den. Les mer om angrerett HER.
Hvor lang tid ligger pakken på hentestedet?
Forskjellige fraktselskaper har varierende hentefrister for pakker som blir levert til et hentested:
For selskapene Helthjem og PostNord er standard hentefristen satt til 7 dager. Det er likevel muligheter for å forlenge denne fristen ved hjelp av en sporingslenke, som du vil få tilsendt via SMS.
Postens utleveringssteder har 7 dagers hentefrist som standard.
Hvorfor kan jeg ikke altid velge levering til postkassen?
Legemidler (reseptfri og reseptbelagte) kan ikke leveres til postkasse/dørmatte. Legemidler kan leveres til pakkeboks, bemannet hentested, direkte på døren med PorterBuddy (for dekkede områder) og med PostNord hjemlevering. Kun du kan motta eller hente ut pakke som inneholder legemidler (inkludert reseptfrie), legitimasjon må vises ved henting pakker som inneholder legemidler.
Hvilken legitimasjon godtas hos PostNord og Porterbuddy?
Du kan vise:
- Pass (gyldig)
- Nasjonal ID (gyldig)
- Førerkort (gyldig)
- Bankkort med bilde (gyldig)
- Postens identitetskort
- Europeisk identitetskort - for utenlandske statsborgere
Kan jeg bestille pakke til utlandet?
Nei, vi leverer bare til adresser i Norge.