God kommunikasjon mellom lege og pasient gir bedre behandlingsresultat
Kommunikasjon – sett fra en pasients perspektiv
“Hva er den typiske feilen leger gjør i konsultasjoner med pasienter?” spør forfatteren av denne artikkelen i tidsskriftet dagens medisin i intervju med psykiater Haver. Haver forteller at den vanligste feilen de gjør er å snakke for mye selv og lytte for lite til pasienten. Kanskje sitter legen og skriver på en datamaskin under hele undersøkelsen, og ser knapt på pasienten i det hele tatt. Andre ting som dras fram er leger som er uhøflige og ikke presenterer seg, eller som ikke vedgår at de har gjort en feil.
Det er viktig at fagpersonen tar seg tid til å lytte og ikke avfeier pasienten fordi man vil avslutte skiftet og komme seg hjem til middag. Pasienter med kroniske og/eller alvorlige sykdommer som for eksempel diabetes eller kreft, har ofte stor innsikt i og kunnskap om egen sykdom. De har ofte mye nyttig informasjon som må overføres til den som skal skrive ut resepten på medisinene og bestemme behandlingen fremover. Som pasient ønsker man å bli sett og hørt og ikke behandlet som et produkt på et samlebånd.
Det å bli sett og hørt, og møtt med en grunnleggende forståelse og empati er viktig for alle mennesker, og spesielt i møte med et helsevesen som er vanskelig å navigere i.
Årsaker til kommunikasjonssvikt
Svikt i kommunikasjonen kan skyldes mange faktorer:
- Legen har for dårlig tid til hver pasient, slik at noe informasjon faktisk ikke rekker å bli overført.
- Legen mangler vilje til eller ønske om kommunikasjon, f. eks. grunnet stress i jobbsituasjonen eller utbrenthet.
- Legen mangler evne til kommunikasjon. Kanskje er vedkommende ung og uerfaren og har ikke opparbeidet seg tilstrekkelig erfaring i å kommunisere med ulike mennesketyper i forskjellige livssituasjoner. Undervisning i kommunikasjon ved medisinstudiet har blitt styrket de senere årene ved hjelp av bruk av skuespillere i undervisningssituasjonen.
- Pasienten skjønner ikke hva legen sier. Dette kan f.eks. skyldes at legen benytter et for vanskelig fagspråk med for mange medisinske uttrykk, eller det kan være at pasient og lege snakker ulike morsmål.
- Pasienten føler seg underlegen i møtet med en fagperson, eller mangler tillitt til legen og helsesystemet. Dermed kan det oppleves vanskelig å formidle alle nødvendige opplysninger.
- Pasienten kan mangle språk, enten på grunn av alder (høy/lav), sykdom eller psykisk/fysisk funksjonsnedsettelse.
- “Kjemien” mellom de to personene er ikke til stede.
- Pasienten er ikke innstilt på å samarbeide med legen i utgangspunktet, og holder tilbake viktig informasjon.
Hvem har ansvaret for at god kommunikasjon oppstår og opprettholdes?
Det er selvfølgelig i begge parters interesse at kommunikasjonen er så god som mulig. Likevel er det legen som fagperson som må bære det meste av ansvaret for tilstrekkelig god kommunikasjon mellom lege og pasient. Det er også hen som må ta ansvaret for at det ikke blir enveiskommunikasjon fra legens side. Men man må huske at leger ikke er supermennesker som husker alt og som kan lese tanker, så som pasient har man uansett mest å vinne på å gjøre sitt for å bidra til en god og flytende kommunikasjon.
Hva kan du som pasient gjøre for å bidra til effektiv kommunikasjon med legen?
- Du gjør deg selv en tjeneste ved å komme til legetimen forberedt. Tenk igjennom hva du skal si på forhånd, og noter gjerne ned spørsmålene, så du ikke glemmer dem. Legen har nesten alltid begrenset tid til hver pasient, så det gjelder å utnytte tiden best mulig. Det er veldig irriterende å komme på 5 ting du skulle ha spurt om når du går ut døra til legekontoret.
- Noter ned spørsmål og hendelser som angår helsesituasjonen din underveis i hverdagen, som når symptomer viser seg, om du for eksempel har feber og hvordan du generelt føler deg. Det er smart å ha med en oversikt over medisiner du eventuelt går på, og resultater fra andre relevante tester og undersøkelser, samt medisinbruk.
- Gi gjerne uttrykk for hvor detaljert du ønsker forklaringer og vær ikke redd for å spørre spørsmål. Tross alt er det din helse det dreier se om. Det er du som må ta ansvar for den og for å få den hjelpen du trenger. Opplever du å ikke bli tatt på alvor, bør du ikke gi deg, men oppsøke en annen lege for ny vurdering.
- Husk at legen også er et vanlig menneske som har en krevende og ansvarsfull jobb. Ved å være forståelsesfull uten å være selvutslettende eller la deg bli overkjørt, vil du i de fleste tilfeller komme lengst.
- Det kan være nyttig å ta opp det legen sier på mobil, f.eks. Eller du kan notere ned på papir/tablet/telefon, slik at du kan gå igjennom informasjonen i ro og mak når du kommer hjem. Fordelen med lydopptak er at du kan slappe av og rette full oppmerksomhet mot det legen sier under konsultasjonen.
Pasientinvolvering i beslutnings- og behandlingsprosessen
Pasientinvolvering i beslutnings- og behandlingsprosessen er viktig, og for å få det til, er man avhengig av tillit mellom lege og pasient, og god kommunikasjon mellom dem. Pasientsentrert behandling er viktig og riktig i våre dager, men det har ikke alltid vært slik. På 1950- og 1960-tallet var det for eksempel sett på som inhumant og slemt å gi dårlige nyheter om kreftsykdom til pasienten, fordi det var så liten sjanse for effektiv behandling da.
Pasientinvolvering er noe som må jobbes med hele tiden. Som pasient er det viktig at du aktivt deltar i behandlingsprosessen. Slik får du en bedre forståelse av din egen helsetilstand og kan ta informerte beslutninger sammen med legen din. Dine bekymringer og preferanser vil bli tatt på alvor, noe som kan bidra til en mer tilpasset og effektiv behandling. Ved å dele all relevant informasjon med legen, inkludert detaljer som du kanskje anser som uvesentlige, kan du bidra til et bedre behandlingsresultat. Husk at når du føler deg mer engasjert i din egen behandling, øker sjansene for at du følger behandlingsplanen nøye, noe som er avgjørende for suksess.
Pasienten er ikke bare avhengig av god kommunikasjon direkte med sin lege, men også av all kommunikasjon som foregår mellom lege og annet helsepersonell, som for eksempel lege og sykepleier, eller lege og farmasøyt.
Hvordan kan Appotek-appen hjelpe?
Appotek-appen er din personlige helseassistent som hjelper deg med å holde orden på viktig helseinformasjon, i strukturert format. Her har du mulighet til å samle all informasjon om medisiner du tar, behandlinger du har gjennomført og symptomer du opplever. For det første vil du ha all oppdatert informasjon på ett sted, og for det andre får du med deg informasjonen til legetimen nesten uten å planlegge det! De aller fleste har i dag en en smarttelefon som uansett er med over alt. Det er veldig mye enklere å bare bla og søke seg frem i appen og vise legen det du har notert og målt, enn å lete på et håndskrevet ark.
Å ha all denne informasjonen lett tilgjengelig, kan bidra til en bedre flyt i kommunikasjonen mellom pasient og lege. Man sparer tid fordi man slipper å lete, og det oppstår færre misforståelser siden resultatene kan leses av på en skjerm eller skrives ut som pdf / sendes på mail. Det som også er fint med appen, er at selv om den inneholder mange emner og funksjoner, er det mulig å sortere og få frem de som er viktigst for deg slik at du har rask og direkte tilgang. Det kan for eksempel være symptomer, dagbok, dagsform, næring eller dokumentarkiv – som du også kan ha behov for å slå raskt opp i på legetimen.
Noen av funksjonene i Appotek-appen
Du kan registrere:
- Medisinsk historie
- Dagsform
- Næringsinntak
- 22 helseparametre og symptomer
- Dokumentarkiv
- Historiske behandlinger
- Medisininntak med ett klikk
- Helserapport på PDF - for enkel overføring av informasjon og bedre kommunikasjon.
Du kan velge hvilke målinger som er interessante for deg, og så skrive dem ut som en rapport i PDF-format. Rapporten kan du sende til helsepersonell, eller beholde til eget bruk. Om det er trygt å sende personlige helseopplysninger på e-post? Ja, PDF-en er kryptert med en kode som mottaker må bruke for å få åpnet dokumentet.
- Inara Rubene
- Aktuelt
- tirsdag 20. februar 2024
-
13views
Related Posts
- Appoteket
- onsdag 2. oktober 2024
- Appoteket
- onsdag 18. september 2024